Dance or Die – Chinouk Thijssen

Eindelijk is het zo ver het slot deel van de Truth or Dance trilogie ligt in de winkels. Ik was dan ook enorm blij toen ik mijn exemplaar van de uitgeverij in mijn handen had. Eindelijk kon ik gaan lezen hoe alles in elkaar stak en wat de meiden dit jaar nog mee zouden gaan maken.

Titel: Dance or Die (Truth or Dance 2)
Auteur:
Chinouk Thijssen
Verschenen:  September 2019
Pagina’s: 287
Uitgever:
Clavis Young Adult

Het weergaloze slot van Truth or Dance, over vriendschap, liefde en de duistere kanten van de balletwereld. Voor young adults.
IK BEN NOG LANG NIET KLAAR MET JULLIE. WE ZULLEN EENS ZIEN HOELANG JULLIE HET GAAN VOLHOUDEN. SPOILER: NIET LANG.
Het einde van India’s dansopleiding is in zicht. Nog één jaartje en dan mag ze misschien auditie doen voor Het Nationale Ballet. Maar toch is ze er niet gerust op, want via de groepschat Truth or Dance blijft een levensgevaarlijke stalker haar en haar vriendinnen lastigvallen. En iets zegt haar dat diegene dit schooljaar pas echt zal toeslaan. India is geboren om te dansen, maar is ze ook bereid ervoor te sterven?

Het boek pas weer perfect naast de andere boeken in de serie. Het is weer een hardcover die aansluit bij de andere boeken waardoor ze prachtig in de kast staan. Het lettertype is hetzelfde als in de andere boeken dus erg fijn en leest snel weg. De cover, kijk zelf maar op de foto hierboven. Ik vind hem erg Creepy maar daardoor ook direct spannend.

Gelukkig is het niet zo lang geleden dat deel 2 verscheen en daardoor zat ik direct midden in het verhaal. Echter als het al wat langer geleden is dan is het geen enkel probleem. Chinouk heeft hier rekening mee gehouden en hierdoor krijg je alle nodige updates direct mee zonder dat ze storend lezen.

Voor mij was het alsof ik weer met oude vriendinnen op de bank zat. Al had ik achterdocht naar al deze vriendinnen want iedereen zou zomaar Truth or Dance kunnen zijn. Chinouk heeft de opbouw van dit verhaal weer briljant gedaan. Vanaf het begin zat ik al op het puntje van mijn stoel en zat ik overal te speuren naar aanwijzingen. In dit deel draait natuurlijk alles om de grote ontknoping, maar wanneer deze komt daar weten we natuurlijk niks vanaf. India maakt een avontuur mee dat erger is dan ooit. De vriendinnen worden heen en weer geslingerd in emoties en wij gaan weer mee in dit avontuur.

Wat ik ook deze keer weer enorm sterk vond aan het boek is hoe je leest over  vriendschappen maar ook hoe we weer meer kennis krijgt van de ballet wereld. (Na het lezen van dit deel heb ik weer enorm veel zin om naar het ballet te gaan.) Ook vond ik het heel prettig dat de personages met ons mee groeien zo blijven ze niet piep jong en ga je echt mee in hun leven. En natuurlijk niet onbelangrijk hoe de buitenwereld grip op je leven kan krijgen en hoe mensen niet altijd het beste met je voor hebben. Maar ook de gevaren van social media en anoniem chat apps. Maar buiten dat spreekt dit boek nog meer onderwerpen aan waarmee veel tieners te maken krijgen. Verlies, zelfreflectie, zelfkennis en nog veel meer andere problematiek.

En dan natuurlijk het einde. Dit is natuurlijk de talk of the day, online spreekt iedereen er al over. Wie is Truth or Dance, ik kan je vertellen dat ik in deel 1 een stukje van de puzzel compleet had. Om in deel 2 van deze persoon af te stappen en naar iets anders te wisselen. Aan het halverwege deel 3 stapte ik toch weer deels terug naar mijn deel 1 en ik bleek deels gelijk te hebben. (Sorry, als je het boek uit hebt snap je wat ik hiermee bedoel). Maar de grote shocker aan het einde van het boek had ik niet zo zien aankomen. Ergens speelde de gedachte wel in mijn achterhoofd maar had ik hem weg gewuifd.

Chinouk heeft zichzelf in dit laatste deel weer enorm overtroffen. Ondanks dat ik enorm blij ben om te weten hoe het in elkaar zit ga ik de personages in het boek missen. Want ik heb enorm met hun allemaal meegeleefd.

Dance or Die heeft me wederom op het puntje van mijn stoel laten zitten, mijn adem in laten houden, laten lachen en laten huilen. Chinouk, You did it again!

Dance or Die is een meer dan waardig slot voor deze trilogie en bloedstollend spannend.

SterSterSterSterSter

Moet je nog aan de serie beginnen? Lees dan snel hieronder mijn recensies van de vorige 2 delen.

Truth or Dance
Break a Leg (deel 2)

Ps. het perfecte moment om te beginnen is volgende week bij de Truth or Dance Readathon:

READATHON: De Truth or Dance-trilogie komt tot een einde. Het slotdeel Dance or Die zal heel binnenkort (eind september) verschijnen. Het leek ons leuk om dit met z’n allen te vieren. Daarom organiseren we in het weekend van 5 tot 6 oktober een Read or Die-readathon. We hebben dit weekend gekozen zodat de bloggers dan ook mee kunnen doen. Heb je de eerste delen al gelezen, dan mag je natuurlijk ook meteen beginnen met het slot. Wachtte je nog met lezen van deel 1 tot Dance or Die uit zou komen, dan is dit het moment om de hele trilogie achter elkaar te lezen.

Tijdens de readathon zullen er vragen en polls in de FB-groep Wie is Truth or Dance?! geplaatst worden. Deze zullen we apart verdelen in berichten over het eerste deel, het tweede deel en het derde en laatste deel, zodat niemand te veel spoilers te zien krijgt. Er is maar één regel en dat is natuurlijk om niet online te plaatsen wie Truth or Dance is, want dat zou niet leuk zijn voor de andere lezers (en voor de auteur en de uitgever). Verder mogen jullie het helemaal zelf invullen.

Meedoen? Als je lid bent van de FB-groep Wie is Truth or Dance?! kun je alle updates volgen tot het zover is en krijg je het startsein wanneer de Read or Die begint. Tot binnenkort! Als je durft…