Recensie: Memento – Emelie Schepp

Voor de Blogtour van uitgeverij De Fontein mocht ik hun nieuwe thriller Memento van Emelie Schepp lezen.

Titel: Memento
Auteur: Emelie Schepp
Verschenen:  november 2015
Pagina’s: 335
Uitgever: De Fontein

Zomer 1986. Een jong meisje wordt wakker in het ziekenhuis. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht gekomen is. 2012: In Zweden wordt het hoofd van de immigratiedienst vermoord. Alle sporen leiden naar een kind als dader. Officier van justie Jana duikt in de zaak en dat brengt bij haar gruwelijke herinneringen aan haar eigen verleden boven. Wat gaat er schuil achter de nu zo sterke Jana? En is zij eigenlijk wel te vertrouwen? ‘Memento’ was direct na verschijnen een grote hit in Zweden.

Het eerste dat met opviel aan dit boek was de mooie cover. Hij is heel licht maar op een bepaalde manier toch heel duister. De voorkant van het boek is mat met glimmende gladde letters, de achterkan van het boek is echter helemaal glad en glimmend. Dit geeft tijdens het lezen een heel bijzonder gevoel van vasthouden. Ook aan de rug is gedacht. In de O van Memento staat de cover.

Jana haar leven lijkt perfect, ze is slim en officier van justitie op al een jonge leeftijd. Ze komt uit een rijke familie en alles lijkt haar in de schoot te zijn geworpen. Maar wat niemand weet is dat onder haar perfecte uitstraling een heel ander verleden verscholen ligt. Zelf weet Jana hier ook niet alles vanaf. Maar dan wordt het hoofd van de immigratiedienst vermoord. Langzaam gaat het verleden van Jena door deze zaak heen lopen. Ze weet veel meer dan ze zou moeten weten en hier mogen haar collega’s echt niet achter komen…

Memento lees je afwisselend vanuit het heden en vanuit het verleden. Het verleden word aangeduid met het lettertype cursief. De schrijfstijl is heel erg prettig en de vertaling goed. De personages zijn doordacht en heel erg goed uitgewerkt. Emelie heeft duidelijk aan alles gedacht in dit boek.  Het boek is wel echt duidelijk geschreven door een Zweedse auteur. Dit omdat overal de achternamen herhaald worden en er heel veel plaatsen worden genoemd. Om de een of andere reden vallen dit soort dingen me altijd meer op bij Zweedse auteurs.

In het begin van het boek is de spanning niet heel hoog omdat er een duidelijke situatie schets wordt gedaan die voor de rest van het verhaal heel belangrijk is. Echter is geen moment van in dit boek saai en blijf je maar lezen. Echter wordt het verhaal met de pagina spannender en interessanter. Je moet weten hoe alles in elkaar steekt dit zorgt ervoor dat het boek moeilijk is om weg te leggen. Naast de spanning en intrige is het boek ook nog eens kei hard en bezorgt het je kippenvel. De zaken die aan bod komen zijn niet niks, deze in de tijd waarin we nu leven en alle narigheid onze kant op komt. De onderliggende boodschap van dit boek is dan ook duidelijk en hard.
Echter zit er toch een bepaalde afstand in het boek door de schrijfstijl. Dit past perfect bij het personage Jana waardoor het me intrigeerde maar ook ergens afstandelijk voelde.

Voor iedereen die van boeken houdt als Lars Kepler en Jo Nesbø ga dit boek lezen!
Memento is een echte aanwinst in het thriller-genre en ik hoop nog veel meer van deze dame te mogen lezen!