H@CK – Mirjam Mous

Het nieuwe boek van Mirjam Mous is net verschenen en aangezien ik al haar boeken gelezen hebt mocht natuurlijk ook deze niet ontbreken. Namens Best of YA mocht ik dit boek ook nog eens voor jullie recenseren.

Lees snel verder om te weten te komen waarom je dit boek niet mag missen.

Titel: H@CK – Het Instituut
Auteur:
Mirjam Mous
Verschenen:  Februari  2019
Pagina’s: 401
Best of YA

In de Bange Jaren stond de Derde Wereldoorlog op het punt van uitbreken en de aarde dreigde intussen ten onder te gaan aan het veranderende klimaat. Economische groei was het enige dat telde. Gelukkig ontstond er een tegenbeweging. Steeds meer mensen begonnen op eigen houtje duurzame projecten te ontwikkelen en maakten zich hard voor een betere wereld: sinds de Grote Ommekeer gaat het weer beter met de aarde. Het resultaat is een ideale wereld, volgens de vijf nieuwe leiders. Maar als je je niet aan hun regels houdt… Wanneer Holden Winters een oude bunker ontdekt met spullen uit de Bange Jaren,  heeft dat grote gevolgen. De smaak van ananas uit blik overtreft alle vita en shakes die hij ooit geproefd heeft. En de vuurpijlen die hij vindt en afsteekt tijdens Happy Day zijn veel mooier én vooral echter dan de kunstmatige vuurwerkshow die elk jaar georganiseerd wordt. Maar Holden blijft niet ongezien en wordt opgepakt door de handhavers. Die zijn echter iets heel anders met hem van plan dan hij had verwacht. Holdens zus Prissy ontvangt intussen mysterieuze berichtjes van een onbekende op haar camphone. Hoe kan het dat de afzender alles van haar weet, maar zij niets van hem? En waarom heeft ze het gevoel dat er iets niet klopt aan de arrestatie van Holden?

Zoals altijd beginnen we bij de cover. Dit boek springt er door het rood heerlijk uit (en ik ben al benieuwd naar de kleur van deel 2). Op de cover staat een masker wat we inmiddels allemaal al goed kennen. Een echte eye-catcher dus. Het boek is een heerlijke hardcover waardoor hij perfect naast de andere boeken van Mirjam Mous kan. Met ook weer zoals altijd een erg fijn lettertype.

En dan nu natuurlijk het verhaal. Het boek speelt zich af in de toekomst en dan wel in onze mogelijke toekomst. Het boek is namelijk enorm realistisch en het verleden in het boek is ons heden. Hierdoor komt het boek in een razend tempo heel dichtbij.
Het boek is vanuit 2 personen geschreven. Holden en zijn zusje Prissy, zoals jullie weten ben ik hier altijd dol op omdat dit de vaart in een boek houd en wij als lezer meer en meer weten over hoe het in elkaar steekt. Beide personages zijn enorm goed weg gezet en met allebei kon ik helemaal meeleven. Ik heb samen met hun op het puntje van mijn stoel gezeten en mee gegromd van frustratie. Ook de andere personages in het boek zijn personages waarmee je gemakkelijk mee leeft en die voor veel jongeren zelfs herkenbaar zullen zijn.

Het boek snijd ook heel veel belangrijke elementen van nu aan. Veel dingen die wij doen en waar wij mogelijk de toekomst beïnvloeden zowel positief als negatief. Het boek zet je aan tot denken en dat is natuurlijk altijd goed.

Wat ik persoonlijk ook heel erg leuk vond was dat je een soort blik in de toekomst krijgt. Een blik de eigenlijk geen “ver van mijn bed show” is. Hier heb ik enorm van genoten maar op het einde wist juist dit me ook een beetje angstig te maken.
Het boek is ook een grote puzzel die ik probeer te ontrafelen. Maar om heel eerlijkste zijn heb ik geen flauw idee of ik op het goede spoor zit.

Zoals je al begrijpt is dit boek een deel 1 en stiekem vind ik het heel erg jammer dat deel 2 nog niet uitgegeven is. Want ik moet gewoon weten hoe dit veder gaat.

Ps. Dit boek is perfect voor zowel jongens als meiden (en dames en heren natuurlijk!)