Is dit boek het waard om te lezen? Ik vertel het je graag in deze recensie.

Titel: Endo en Zo
Auteur: Lotte Petersen
Verschenen:  Januari 2024
Pagina’s: 252
Uitgever: Xander

Endo en zo van Lotte Petersen is dé praktische gids in het medische doolhof van endometriose. Een half miljoen mensen in Nederland kampt met endometriose. Lotte Petersen is een van hen, en ontdekte dat er schrikbarend weinig steun en informatie te vinden is over deze aandoening. Met Endo en zo brengt zij daar definitief verandering in.

Stiekem heb ik een beetje moeite met deze recensie. Want ik kan dit boek niet recenseren zonder eerlijk te zijn en ook een stuk van mijn eigen leven hier te vertellen. – Veel mensen in mijn omgeving weten dit nog niet dus hoi, lezen jullie dit. Sorry dat ik hier nog niet heel open over ben geweest.

Afgelopen zomer heb ik na 20 jaar vraagtekens de diagnose Endometriose gekregen. Na een hele hoop gaslighting van mijn huisarts (want ik kon die verschrikkelijke chronische ziekte absoluut niet hebben) was het na 15 min bij de gynaecoloog duidelijk. Ik heb endometriose, en ook de mri bevestigde dit. Er speelt op dit moment in mijn gezondheid heel veel meer dus deze diagnose deed me op dat moment niet zo veel. Ik wilde het puur weten omdat er al zo veel speelt. Maar dan komt ineens het grote onbekende, een nieuwe ziekte, iets waarvan ik mezelf overtuigde dat ik het waarschijnlijk toch niet had en dus eigenlijk niet wist wat nu en welke vragen ik moest stellen.

Wat zou ik graag Lotte haar boek op dat moment in mijn handen gehad hebben. Maar nu een aantal maanden later had ik dit boek in mijn handen en kon ik het gaan lezen.

Vanaf de eerste pagina was ik positief verrast. Dit boek voelde gewoon aan alsof ik een roman aan het lezen was en niet een “je bent ziek” zelfhulp boek. Ik denkt dat ik vanaf pagina 14 besloten had dat Lotte mijn nieuwe vriendin was (En toevallig ontving ik op dat moment ook een berichtje van haar omdat ik een foto op insta had geplaatst). De manier waarop dit boek geschreven is leest bijna als een roman. Het wisselt tussen Lotte haar eigen verhaal dat lekker weg leest en feiten vanuit specialisten en deskundige.

Wat ik vooral heel erg fijn vond zijn de kleine dingen in dit boek. De momenten waarop je zelf denkt ik ben gek of wat is dit raar, Lotte had ze ook. Ik heb dus echt heel erg vaak enorm gelachen om haar uitspraken want ik denk dat die bij elke endo patiënt door het hoofd zijn gegaan zonder dat we het ooit hardop gezegd hebben. Maar ik leerde ook heel veel nieuwe dingen door dit boek, een hoop dingen waarvan ik nog niet eens de link met endo had gelegd en ik dus ook nog meer verbaasd ben dat niemand dit ooit opgemerkt heeft, inclusief ikzelf.

Voor de endo patiënt die net de doorverwijzing heeft vind ik dit boek het beste want het verteld je deels wat je te verwachten staat. Lotte heeft een weg bewandeld die vele van ons gaan bewandelen. Maar staat je er ook niet op blind want vele takken daarna af naar een andere weg (zoals operaties). Maar de basis is en blijft hetzelfde voor iedereen.

Je zal misschien niet alles uit dit boek helemaal herkennen. Zo heb ik niet die kinder angst die Lotte heeft, al vond ik het wel erg indrukwekkend om hier over te lezen. Heb ik niet dezelfde mentale struggles maar het is wel heel goed om te lezen dat deze bij andere Endo patiënten heel erg kunnen mee spelen. Want laten we niet vergeten dat voor iedereen met deze ziekte de lichamelijke en mentale klachten wisselen. Daarmee ook de behandelmethode en de behandelkeuzes die mensen maken. Dit boek geeft je op een mooie manier inzicht in al deze dingen die er ook bij horen.

Als laatste wil ik iedereen aanraden om dit boek eens op te pakken. Of je het nu al jaren weet of wacht op je diagnose, puur om vooruit te kijken of even terug te blikken. Daarnaast geef het ook eens aan mensen in je omgeving, dit boek laat namelijk zien dat het echt even wat meer is dan een pijnlijke menstruatie. En mijn hoop, dat de dames zoals ik zichzelf niet laten gaslighten en zichzelf wat minder gaslighten

Lotte is in dit boek de vriendin die je bij de hand neemt en zonder enige schaamte verteld wat je te wachten staat en dat het oké is om te voelen wat je voelt.

Ps. Mocht je over dit onderwerp willen praten staan mijn dm’s op Social media altijd voor je open.