Fataal Spel – Chinouk Thijssen

Een aantal jaar geleden mocht ik de eerste versie van Fataal spel lezen. En nu is het boek eindelijk uitgegeven en nog wel bij Clavis! Ik ben enorm trots op Chinouk dat ze deze prestatie heeft weg weten te zetten.

Maar.. is het boek eigenlijk wel goed en wat vind ik van het definitieve boek?  Je leest het allemaal vandaag in de recensie.

Titel: Fataal spel
Auteur: Chinouk Thijssen
Verschenen:  April 2018
Pagina’s: 197
Clavis

Het Clavis-debuut van de populaire boekvlogger Chinouk Thijssen. Een zenuwslopende young adult.
Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

Zoals altijd beginnen we bij de looks van het boek. Het is een prachtig boek met een heerlijke stevige hardcover (daar hou ik van want dat vind ik altijd erg prettig lezen). De pagina’s zijn volgens mij van duurzaam papier maar wel heerlijk stevig. Het lettertype vond ik persoonlijk iets te klein. Jullie weten dat door mijn dyslectie ik moeite heb met kleine lettertypes en dit boek zat op het randje. Ook door de wit kadering heb ik echt met een boekenlegger er onder moeten lezen anders haalde het de snelheid van het lezen er enorm uit. (Dan gaat het een soort van dansen)

Dat hierboven was dan denk ik ook direct het enge minpunt aan het boek. Ik had al enorm genoten van de eerste versie. Maar het ‘echte’ boek is echt een pareltje. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten. (Alweer) Het was natuurlijk al weer een beetje weg gezakt dus ik zat heel erg aan mezelf te twijfelen of ik het me nog wel goed herinnerde plus misschien was alles al wel aangepast. Dat maakte het wel beter voor de recensie.  Want zelfs met het boek dus al een soort van gelezen te hebben zat ik nu te zoeken naar aanwijzingen die ik me dacht herinnerd te hebben.

Het hele boek klopt als een bus en zit heel erg slim in elkaar. Chinouk heeft de gevoelens van de hoofdpersoon perfect weten weg te zetten. Ik zat met ingehouden adem te lezen, liet soms een traantje mee en kon bijna net zo boos worden als het personage.
Gedurende het hele boek was ik bezig om te kijken of ik er al achter kon komen hoe het in elkaar stak. Zowel de eerste als de tweede keer dat ik het last.
Chinouk weet een perfecte balans tussen vrienden en familie te omschrijven met een zeer bijzondere tussenband. Het boek heeft een behoorlijke diepgang en een aantal hele wijze levenslessen. Daarom is het niet zo maar een YA-thriller.

Door Chinouk haar schrijfstijl is het boek voor iedereen heerlijk om te lezen. Of je nu net met YA begint of gewoon al volwassen bent. Het leest heerlijk en het is ook echt voor iedereen toegankelijk en herkenbaar om te lezen. Ook hoe de onderwerpen in het boek verweven zitten deed me verbazen met hoe veel precisie dit is gedaan. Het viel amper op maar toch waren het wijze lessen die je een behoorlijk onderbuik gevoel gaven.

En nu ga ik stoppen met dit boek de hemel in prijzen. Jullie moeten het maar gewoon zelf gaan lezen.

Fataal spel is een thriller die je met ingehouden adem in één ruk uit leest.

SterSterSterSterSter