Gallant

Titel: Gallant
Auteur: V.E. Schwab
Verschenen:  Maart 2022
Pagina’s: 304
Uitgever: De Boekerij

Er zijn een paar dingen die de tienjarige Olivia zeker weet: ze heeft geen familie, geen stem en één groot geheim. Als ze kon praten, zou ze het vooral willen hebben over de ouders die ze nooit heeft gehad, en hoe ‘anders’ ze zich voelt dan de andere meisjes in het weeshuis. Maar zelfs mét een stem zou Olivia zwijgen over de schimmen en wezens die alleen zij kan zien. Het enige wat haar leven draaglijk maakt, is het dagboek van haar verdwenen moeder, Grace. Ze brengt haar dagen door met het ontcijferen van haar moeders laatste boodschap, maar het lijken wel de woorden van een vrouw die haar grip op de werkelijkheid aan het verliezen is. De laatste zin luidt: ‘Alles komt goed, Olivia, zolang je maar wegblijft van Gallant.’
Dan ontvangt het weeshuis een brief van Olivia’s oom, die haar uitnodigt om zich te herenigen met de rest van haar familie op zijn immense landgoed. Het enige probleem? Het is precies de plek waar haar moeder haar tegen wilde beschermen: Gallant. Maar wat kan er nou zo erg zijn aan een huis? Natuurlijk zal Olivia gaan, vastbesloten om meer over haar verloren familie en haar moeder te weten te komen. Maar elke familie heeft een duistere kant; zo ook de bewoners van Gallant.

We beginnen bij het begin. De looks van deze Limited edition, deze zijn echt geweldig! Het is een prachtige hardcover met mooie blauwe rozen op de snede, een prachtige gouden opdruk op de rode gestoffeerde hardcover. Daaroverheen een mooie dust jacket met het Gallant huis. De looks van dit boek zijn zowel mooi als griezelig maar hoe verder je in het boek komt hoe meer je merkt dat er over de details is nagedacht. Ook alle tekeningen in het boek zijn mooi en mysterieus en hoe vaker je ze ziet en hoe verder je in het verhaal bent hoe meer je er van snapt. Chapeau voor de ontwerpers. (Bekijk het filmpje wat ik maakte van dit boek hier)

Het boek zelf is een YA boek, V.E. Schwab schrijft zowel YA boeken als volwassen boeken maar Gallant behoord tot de YA boeken.
In het boek leer je Olivia kennen, en direct was ik door haar gefascineerd. Waarom kan ze niet praten, wat is er precies gebeurd?

Ik ben normaal niet echt van de boeken met geesten die mensen haunten etc. Maar toch wilde ik deze heel erg graag voor jullie recenseren. En maakte zoals altijd de fout door deze in de nacht in bed te lezen. Dit bezorgde mij dus weer een nachtmerrie, mocht je dus net zo snel bang zijn van dit onderwerp als ik dan raad ik je aan dit boek in het zonnetje te lezen.

Je moet bij dit boek geen super spannende thriller verwachten. Het boek is zeker spannend maar het gaat meer om de reis die je met de personages in het boek maakt dan om de spanning. Natuurlijk was het boek spannend maar het was geen puntje van je stoel thriller. Je maakte vooral de emoties waar mensen mee worstelde heel erg mee. De personages zijn dan ook ijzersterk in elkaar gezet. En al met al is dit een bijzonder boek om te lezen.

Ik heb gegriezeld en genoten van dit boek, en had hem voor ik het wist uit.

Wil jij ook deze prachtige Limited Edition ben er dan snel bij voordat hij uitverkocht is.

Gallant is duister, mysterieus en een reis vol emoties.