Het licht in jou en mij – Jacodine van de Velde

Nu het eindelijk weer iets beter gaat met lezen kan ik eindelijk weer eens wat boeken uitlezen waarin ik in augustus stil gevallen was. Zo kan ik jullie vandaag eindelijk meer vertellen over Het licht in jou en mij. Een boek wat ik enorm graag wilde lezen omdat dit 2 chronische ziektes bespreekt en dit nu net de reden is waardoor ik bijna niet meer kon lezen.

Het licht in jou en mij

Titel: Het licht in jou en mij
Auteur: Jacodine van de Velde
Verschenen:  Juni 2023
Pagina’s: 368
Uitgever: Clavis

Anne-Fleur en Elin doen dit jaar allebei eindexamen, maar hebben verder niets met elkaar gemeen. Sterker nog, ze kunnen elkaar niet uitstaan. Anne-Fleur is rijk, populair en kan alles doen wat ze wil. Elin, die wordt belemmerd door haar chronische ziekte en bij wie het thuis een chaos is, ergert zich rot aan die verwaande meid en haar ‘clan’. Andersom vindt Anne-Fleur ‘Elin de Eenling’ een triest geval. Maar dan slaat het noodlot toe en komt er een eind aan Anne-Fleurs zorgeloze leventje. Ongewild komen de twee steeds weer met elkaar in aanraking, wat voor de nodige confrontaties zorgt. Zou het hun ook nog iets anders brengen? Een treffende youngadultroman over ware vriendschap en omgaan met een chronische ziekte die je leven op z’n kop zet.

Het boek is een prachtige stevige hardcover. Hij is niet te zwaar en heeft een heel prettig lettertype. De cover is echt prachtig het reflecteert precies het gevoel van het boek zonder het te zwaar te maken (want het boek is dat ook niet) en de kleuren vind ik prachtig.

Je leest het boek vanuit het perspectief van Anne-Fleur en Elin. Doordat je het verhaal vanuit beide kanten leest heb jij als lezer veel meer inzicht in de situatie.

De grote kracht van dit boek is dat je enorm veel leert over twee chronische ziekte waar veel mensen van alle leeftijden mee te maken hebben. Maar ook met de enorme worstelingen die zich achter de voordeur plaats vinden. Hier denk je als buitenstaander nooit echt aan, maar dit boek geeft je echt een kijkje achter deze voordeur. Daar overheen zit dan ook nog de nodige lading middelbare school drama en je hebt een spannend en leerzaam boek.

Waar ik ergens enorm om moet lachen (deels met kiespijn) is dat toen ik in juni in dit boek begon ik goed bekend was met diabetes door mijn omgeving. Echter wist ik nog weinig van PDS – nu in november zit ik zelf in week 5 van het FODMAP dieet (wat in het boek besproken word) omdat een van mijn chronische ziektes PDS klachten geeft (gelukkig niet zo erg als Elin).

Naast dat het boek de extra onderwerpen van ziekte aanhaalt is het ook een heerlijk YA-boek met alles wat daarbij hoort in een boek. Liefde, ruzie, worstelingen thuis, rijd en arm etc. Alles is op een bepaalde manier in dit boek aanwezig,

Ik was nog wel een klein beetje teleurgesteld dat 1 verhaallijn open en mysterieus bleef, maar in het dankwoord kwam ik er achter dat dit boek een tweeluik gaat worden dus ik wacht geduldig af tot ik het volgende deel in mijn handen heb.

Het licht in jou en mij is een prachtige spiegeling van het leven met chronische ziektes, middelbare school en vriendschap. Een echte must read voor alle leeftijden.