Jinxed – Amy McCulloch

Namens uitgeverij Harper Collins mocht ik het nieuwe boek Jinxed lezen. Hier was ik natuurlijk super blij mee want dit boek gaat over (robot)huisdieren (en ik ben een crazy cat lady) and de tech wereld. En zoals sommige van jullie weten werk ik daarin.

Vandaag ga ik jullie dan ook alles vertellen over dit boek. Want ik had natuurlijk met al deze leuke onderwerpen hele hoge verwachtingen.

Titel: Jinxed
Auteur:
Amy McCulloch
Verschenen:  15 Januari 2019
Pagina’s: 320
Uitgever:
Harper Collins

Een schattig hondje of een prachtige vlinder? Welk robot-huisdier zou jij kiezen? Vergeet je smartphone en ren naar de Moncha-store voor de nieuwste baku!
Laceys grote droom is om later bij het bedrijf te gaan werken dat de baku heeft uitgevonden, een robot-huisdier waarmee je honderd keer zoveel kunt doen als met een smartphone. Daarvoor moet ze dan wel eerst naar Profectus, een eliteschool waar alles draait om high tech. Wanneer ze wordt afgewezen omdat ze zich geen mooie dure baku kan veroorloven, valt haar droom in duigen. Alles verandert wanneer ze de kapotte resten vindt van een wel heel coole level 3-baku. Ze weet het ding te fixen, en dan staat er ineens een adembenemend mooie kat voor haar, die ze Jinx noemt. Tot haar grote blijdschap wordt ze met Jinxed alsnog aangenomen op Profectus.
Maar dan beginnen haar vreemde dingen op te vallen. Wat is er aan de hand met haar baku? En vooral: waarom is Carter, de jongen die haar altijd loopt te pesten, er zo in geïnteresseerd?

Koop bij bol.com

Laten we beginnen zoals altijd bij de looks van dit boek. Ik moet eerlijk zeggen dat de cover van dit boek me direct aantrekt. Het roze met het blauw maakt het dat het boek er uit springt. En natuurlijk de kat op de cover maakt het voor mij extra aantrekkelijk. Dan heeft het  boek ook nog eens een hoog aaibaarheidsgehalte omdat de letters er op liggen . Dit dan ook nog eens in combinatie met een roze binnenkant en een voor mij heel fijn lettertype.

Wat me heel erg bevalt aan dit boek is dat er eens een woman in tech word weg gezet. Meestal zijn het mannen die er zo geweldig in zijn terwijl ik in mijn eigen werk steeds meer vrouwen zie die net zo goed zijn of zelfs beter zijn dan de mannen. Ik ben daarom ook heel blij dat het in dit boek de normaalste zaak van de wereld is.

En dan natuurlijk het verhaal. Wauw wat een verhaal, ik moet eerlijk zeggen dat bij de eerste pagina’s ik niet helemaal wist welke kant dit boek op zou gaan. Maar al heel snel was ik helemaal ingepakt door dit verhaal en kon ik niet meer stoppen met lezen. En daarom ook dat ik deze recensie nu om 23:46 zit te schrijven. Ik kon echt niet stoppen met lezen en deze recensie moest dan ook gewoon gelijk op papieren de wereld in.

Ik heb zelf twee prachtige Siberische Boskatten waar ik helemaal gek op ben. De liefde die in het boek omschreven word voor robot huisdieren was voor mij dan ook helemaal goed in te beelden. Het boek neemt je mee naar de toekomst maar het heeft enorm leuke verwijzingen terug naar de tijd waarin wij nu leven. Wat ik ook erg leuk vind is dat het boek een Silicon Valley sfeer neer zette waarin ik heel veel herkende. Ik heb werkelijk waar op het puntje van mijn stoel gezeten, mijn adem ingehouden en een brok in mijn keel moeten wegslikken. En het ergste van dit alles, nu moet ik wachten op deel 2.

Het boek omschrijft ook de band van vriendschap en familie. Maar ook wat ambitie en een doel voor je kan betekenen. Het boek is daardoor ook direct heel inspirerend. Ook omdat het je een deel vanuit misschien wel de mogelijke toekomst geeft zette het behoorlijk tot denken.

Ik kan nog uren door praten over dit boek maar dat zal ik hier in de recensie jullie niet aan doen. Mocht je dus het boek gelezen hebben en er over willen praten, je weet me te vinden.

Jinxed is een prachtig boek over vrouwen in de tech wereld, de toekomst en een flinke doses spanning en vriendschap.

SterSterSterSterSter