Recensie: Crash – Ellen Lina

Kennen jullie de schrijver Ellen Lina al? Deze super lieve dame heeft een nieuw boek geschreven. En ze heeft mij uitgekozen dat ik een van de lezers mag zijn voor haar blogtour. Ik vind dit persoonlijk een enorme eer en had ook hoge verwachtingen van dit boek. Maar heeft Ellen mijn verwachtingen waar kunnen maken? Je leest het vandaag in dit artikel.

Titel: Crash
Auteur: Ellen Lina
Verschenen:  5 november 2016
Pagina’s: 365
Uitgever: Ellessy

Het vliegtuig van de Italiaanse maatschappij Italiana crashte op 28 juli dit jaar bij het Italiaanse bergplaatsje Valsugana na een defect in het hydraulische systeem. Een noodlanding werd ingezet, maar deze verliep uiterst tragisch. Bij de crash kwamen 143 mensen om het leven, waaronder de voltallige bemanning en vier Nederlanders: twee vrouwen, een man en een baby. Veertien mensen overleefden de ramp, onder hen bevonden zich twee Nederlanders.’

Ontmoet Anna Kranenburg. Eenendertig jaar, eigenaresse van een kookwinkel en overlevende van de ramp met IT 642. Naast haar zat Jesse Wilgers, drieëndertig jaar, partner bij Boulder Maze Accountancy op Wall Street, New York. Hij is de tweede Nederlandse overlevende.
Nadat Anna is aangeschoven bij De Avondshow, om naar aanleiding van een nieuwe vliegramp geïnterviewd te worden over de crash die zij overleefde, gebeurt het onmogelijke. Haar verhaal komt terecht bij Ruben Partier, die er vervolgens voor zorgt dat de levens van Anna, haar man Daan en van Jesse, nooit meer hetzelfde zullen zijn. Ruben krijgt het voor elkaar om geheim na geheim te ontrafelen. Wat heeft hij met de crash te maken? Wat hebben Anna en Jesse met elkaar te maken? Wat gebeurde er aan boord van IT 642, voordat het toestel neerstortte?
Wees gewaarschuwd … Brace for impact.

img_1591Allereerst is het boek een heerlijk dik boek. Het is stevig gebonden wat erg belangrijk is bij een dik boek en daardoor blijft het boek mooi bij het lezen. De papierkwaliteit is gewoon normaal, niet te dun maar ook niet super stevig. Gewoon prima om heerlijk comfortabel te lezen.
De cover wekte gelijk mijn indruk. Hij is donker maar niet te donker en door het kleurencontrast in de letters van de lucht en het vliegtuig wekt de cover natuurlijk de indruk van een crash zoals de titel al voorspeld maar ook gelijk vragen op. Persoonlijk vind ik de tekst van ‘een spannend liefdesverhaal’ iets minder. Ik denk dat ik hierdoor het boek eerder zou laten liggen in de boekhandel omdat ik dan zou denken dat het gelijk weer een zoetsappig verhaaltje zou worden en dat je crash het spannende element zou zijn.

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen. Een zoetsappig liefdesverhaal is het verre van. Ik vind het woord liefdesverhaal eigelijk niet eens bij dit boek passen. Ja het is een liefdesverhaal maar zo totaal anders dan dat je bij dit woord zou verwachten. Dit boek neemt je mee in een achtbaan. Het is enorm heftig confronterend en ik vertrouwde op een bepaald moment mijn eigen mening over de personages niet meer. Ellen Lina heeft het zo bijzonder en goed geschreven dat ik in een persoonlijk gevecht raakte met mijn eigen normen en waarden en deze gedurende het boek ook veranderde. Want je gaat begrip opbrengen je wil tegen de personages schreeuwen maar je begint steeds meer met ze mee te voelen. Hierdoor brengt het verhaal je in een achtbaan van emoties.

Het verhaal laat je kennis maken met het hoofdpersonage op een kruispunt in haar leven. Gedurende de hoofdstukken die aangegeven worden met data wissel je heen en weer tussen het verleden en het heden en hoe deze punten elkaar kruisen. Hierdoor kan je het boek niet meer weg leggen want elke keer word er gewisseld op een belangrijk punt. Hoofdstuk voor hoofdstuk krijg je meer inzicht in wat er nu eigenlijk gebeurd en en hoe gecompliceerd alles is geworden. Maar ook hoe gevaarlijk.
De personage’s in dit boek zijn ook allemaal stuk voor stuk zeer goed uitgewerkt. Hierdoor krijg je een goed beeld van hun persoonlijkheden en kloppen alle acties en reacties in het boek. Ik moet Ellen Lina hiervoor een flinke chapeau geven.
De spanning in het verhaal bouwt zichzelf in een geleidelijk tempo op waardoor het verhaal je steeds meer naar de keel gaat grijpen en je zelf ook steeds gehaaster gaat worden. Tot  de spanning zijn hoogtepunt heeft bereikt dat ik alleen nog maar ongegeneerd kon huilen.

“Crash is een prachtig verhaal wat je raakt diep diep in je hart”

Ik kan dit boek echt iedereen aanraden. Het maakt je niet bang om te gaan vliegen dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar het verhaal is bijzonder en vooral krachtig.

SterSterSterSterSter