Recensie: De vijfde brief – Nicola Moriarty

Vandaag is het weer tijd voor een recensie van een heerlijke spannende roman. Van uitgeverij de Fontein mocht ik dit boek al voor verschijning lezen. Helaas had ik nu pas tijd om het boek uit te lezen. Maar het voordeel hiervan is, is dat jullie het boek direct kunnen bestellen na het lezen van deze recensie.

Lees snel wat mijn mening is over dit boek.

img_8761

Titel:  De vijfde brief
Auteur: Nicola Moriarty
Verschenen:  September 2017
Pagina’s: 304
Uitgever: De Fontein

Al op de middelbare school waren Joni, Deb, Eden en Trina de beste vriendinnen. Ze deelden altijd alles – roddels, verliefdheden, geheimen. Maar sindsdien zijn hun levens elk een eigen richting op gegaan, en zelfs hun jaarlijkse weekje weg met z’n vieren voelt steeds meer als een verplichting.
Dit jaar heeft Joni een plan: eindelijk weer eens écht naar elkaar luisteren. Elk van hen schrijft een brief, met daarin een geheim dat ze nog nooit met elkaar gedeeld hebben. De uitkomst maakt pijnlijk duidelijk dat ze elkaar lang niet zo goed kenden als ze dachten. Dan ontdekt Joni een vijfde brief, een brief waarin een van hen vertelt hoezeer ze een van haar vriendinnen háát om iets wat jaren geleden is gebeurd, en hoe vaak ze op het punt heeft gestaan haar iets aan te doen.
Wie van hen heeft dit geschreven? En wie kan Joni nog vertrouwen?

Omdat ik het vooruitlees exemplaar van dit boek had kan ik jullie helaas niet vertellen over het lettertype en de papier kwaliteit.
De cover echter is wel een pareltje. Het roept iets mysterieus op waardoor je het boek gelijk op pakt.

Het boek zelf leest heerlijk weg. Ik ben zelf erg dol op het wisselen van momenten en personages. Dit boek wisselt niet van personages maar wel van het heden naar het verleden. Dit maakt het dat je het boek een stuk spannender leest en wegleggen daardoor ook een stuk moeilijker is. De hoofdstukken zijn niet lang en daardoor lees je heel makkelijk verder en verder en verder (tot je wel moet gaan slapen).

Het boek is geen zoetsappig vriendinnen romannetje. Maar wel een vrouwen boek. Je krijgt in het boek op een bijzondere manier een inkijk in het leven van vier vriendinnen. Vriendinnen die elkaar al jaren kennen en er in elkaars ogen altijd voor elkaar zijn geweest. Doordat ze tijdens hun vriendinnen vakantie een annonieme brief schrijven aan elkaar komt er een heel andere wereld van deze vriendinnen naar boven. Maar ook de verschillen in elkaars leven. Ik denk juist hierdoor dat elke vrouw zich wel kan identificeren met een van de vrouwen in het boek. En dat maakt het gelijk ook een beetje persoonlijk. Gooi hier nog een mysterie en een spannende laag bovenop en dat maakt het boek tot een kloppend geheel waarvan je heerlijk kunt genieten.

Persoonlijk vond ik dat het boek niet heel erg ingewikkeld in elkaar zat. Ik had vrij snel door hoe de vork in de steel zou steken maar dat maakte het boek niet minder goed. De zoektocht naar wie is wie en hoe alles aan het licht zou komen maakte het boek lichtelijk mysterieus en zeer zeker spannend. Het is geen puntje op je stoel spannend maar het geeft een goede extra laag.

De schrijfstijl is heel erg prettig en daardoor leest het boek heel erg makkelijk. Geen zwarte kost dus maar een heerlijk boek met een beetje spanning en mysterie om na een lange werkdag te lezen. Ideaal om even te ontspannen.

Kort gezegd is het boek een heerlijke feelgood roman met een diepere laag er in verwerkt. Een must read voor de heerlijke donkere avonden.

SterSterSterSterSter leeg

Ben jij klaar voor een heerlijke feelgood roman?