Recensie: Mr. Poppins

Afgelopen donderdag kwam dit boek binnen. En om de een of andere reden wat dit zo’n boek dat gelijk je aandacht trok en je dwong om te lezen. Omdat het boek officieel een Jeugd boek is had ik het boek zo uit. Dus daarom vandaag al de recensie nog voor het boek in de Stacking The Shelves is verschenen.

Titel: Mr. Poppins
Auteur: Alejandro Palomas
Verschenen:  november 2016
Pagina’s: 287
Uitgever: Van Halewyck

Koop bij bol.com

Guille is verlegen, glimlacht altijd, zit het liefst met zijn neus in de boeken en heeft veel fantasie. Op school heeft hij maar één vriendinnetje. Onder dat masker van kalmte gaat een breekbare emotionele wereld schuil. Hij draagt een mysterie met zich mee waarin de hoofdrol gespeeld wordt door een neerslachtige vader, een afwezige moeder, een opmerkzame schooljuf en een psychologe die vastbesloten is de ontbrekende puzzelstukken op hun plaats te krijgen. Een veelstemmige roman vol gevoelens, tederheid, veelzeggende stiltes, onuitgesproken woorden en met een indrukwekkende ontknoping.

Laten we beginnen buit het uiterlijk van dit boek. De cover is heel mooi en bijzonder ontworpen je blijft er naar kijken. Het lettertype in het boek is erg groot waardoor je wel direct merkt dat het boek zich gespitst heeft op jeugd. Door het grote lettertype vlieg je wel letterlijk door het boek heen. Voor mij persoonlijk was het lettertype niet te groot maar dat is omdat ik groot erg prettig vind.

img_1059Het boek is officieel een jeugd boek maar bij dit boek wil ik er eigenlijk liever geen stempel op drukken.  De reden hiervoor is dat het boek zowel voor kinderen als voor volwassenen en alles er tussenin goed te lezen is. Het maakt namelijk niet uit op welke leeftijd je dit boek leest omdat het boek zo bijzonder geschreven is dat het je zal aangrijpen welke leeftijd je ook bent.
De reden hiervoor is dat je vanuit Guille kijkt, vanuit zijn juf en vanuit zijn school psychologe Maria. Hierdoor maak je gedachtebeleving mee vanuit verschillende personages met verschillende leeftijden.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de eerste 70 pagina’s geen idee had waar dit verhaal heen ging of hoe het in elkaar ging steken. Toen begon ik me iets af te vragen en had ik dus ook bij de eerste hint mijn bevestiging. Maar het boek werd daarna totaal niet saai of langdradig. Het was eerder een avontuur om alle aanwijzingen te zien en vooral te zien hoe de personages in het boek deze interpreteerde. Door dit alles werd het boek eigenlijk een bijzonder avontuur.

Een extra bijzondere laag in dit boek is dat veel draait rondom Mary Poppins. Zowel de film versie als het boek als de musical versie. Maar ook andere klassieke films/boeken komen aan bod in dit verhaal waardoor het ook nog eens extra herkenbaar en bijzonder word. Al deze vernoeming zorgen voor de wat oudere lezer voor nog een diepere laag in dit boek.

Het boek heeft me eigenlijk meegesleept in een achtbaan van emoties. Het was geen volledig ongegeneerd snikken maar wel erg bijzonder. Je voelde namelijk met alle personages mee ook al staan deze personages ver bij je vandaan. Toch hebben ze een linkje met ons allemaal.

Vanaf de eerste pagina wordt je in dit boek gezogen en zo raak je verwikkeld in een bijzonder verhaal. Het verhaal laat je niet meer los totdat je weet dat de puzzel compleet is.

“Mr Poppins is een ongelofelijk prachtig en bijzonder boek voor jong en oud”

SterSterSterSterSter