Recensie: Shadowhunters seizoen 1

First episode dateJanuary 12, 2016
NetworkABC Family
LanguageEnglish
Genres: Fantasy
Executive producers: Joseph McGinty Nichol, Ed Decter, Robert Kulzer, Robert Shaye, Michael Lynne, Michael Reisz

De serie is een verfilming van de boekenserie The Mortal Instruments (De Kronieken van de Onderwereld)

In Shadowhunters volg je Clary Fray die net auditie heeft gedaan voor een kunstschool. Ook is ze die dag net 18 geworden.  Ze besluiten dit te vieren in een club en daar blijkt dat ze demonen kan zien en shadowhunters. Zo ziet ze bijvoorbeeld dat Jace Wayland en de broer en zus Isabelle en Alex Lightwood  op een demoon aan het jagen zijn en dat moet dus betekenen dat ze ook een Shadowhunter is. Haar moeder Jocelyn wilde dit vertellen, maar heeft tot het laatste moment gewacht en toen had Clary geen tijd om te luisteren. Haar vriend Luke is een detective die demoonmoorden onderzoekt maar Clary denkt hem niet te kunnen vertrouwen.  Valentine heeft zojuist haar moeder ontvoerd en Clary weet niet wat er met haar gebeurd. Het enige dat ze zeker weet is dat ze haar moeder terug moet vinden! Het is tijd voor Clary om zich bij de Shadowhunters te voegen om haar moeder te redden.

Mijn gevoelens over de serie zijn een beetje gemengd. Aan de ene kant hou ik er van en aan de andere kant denk ik soms serieus..
Soms zijn ze trouw aan het boek en soms wijken ze er totaal vanaf en gooien ze boeken door elkaar. Is dit erg? Nee, eigenlijk niet. Het maakt dat de serie een hoger tempo heeft. Want laten we eerlijk zijn als de serie geen hoog tempo heeft kijken de niet boekenliefhebbers het niet en kunnen er geen vervolg seizoenen worden gemaakt.

Sommige afleveringen vond ik echt waanzinnig en was ik blij als de volgende net iets daarna online kwam. Soms moest ik dus ook gewoon een week wachten omdat ik direct was gaan kijken. Echter vond ik andere afleveringen echt waardeloos, dan zat ik te kijken met een opgetrokken werkbrouw en soms het een hardop Serieus?!! Het was dan iets te veel voor de effecten of iets te vreemd in elkaar gezet.

Het acteerwerk vond ik gaan de weg de serie steeds en steeds beter worden. Waar ik in het begin soms het gevoel had van een blik amateurs ontwikkelde de acteurs zich tot ware helden. De special-effects die in het begin wat overdreven waren damde ook steeds meer in (of ik raakte er meer aan gewend) op een paar afleveringen na gelaten. De muziek gedurende de hele serie werd ook steeds beter en toepasselijker. Je kunt zien dat ze de serie ontwikkelen en zelf een beetje naar de kritiek punten hebben geluisterd.

Ik heb op heel vele momenten op het puntje van mijn stoel gezeten omdat de spanning soms zo hoog is. Ook heb ik op andere momenten tegen de tv willen schreeuwen omdat ik wilde dat er iets gebeuren of de personages niet zo dom deden. Ook heb ik bijna een traantje gelaten maar vooral genoten van het geweldige verhaal wat erg mooi maar met her en der wat kritiek puntjes is verteld.

Toch ben ik ondanks deze kritiek wel echt een fan van de serie geworden. Ik keek hem heel erg graag en ben enorm benieuwd naar het nieuwe seizoen.
Ook moet ik bekennen dat ik alleen het eerste boek heb gelezen maar nu dol graag alle andere delen wil gaan lezen omdat ik niet kan wachten om te weten hoe het verder gaat.

Heb je de serie al gelezen? Zo ja want vond jij er van?

One thought on “Recensie: Shadowhunters seizoen 1

1. Ik heb volgens mij alle boeken over de shadowhunters gelezen en ik ben een groot fan van Cassandra Clare. (afgelopen nacht amper geslapen omdat Lady Midnight uit moest. )De serie vind ik ook prachtig, al zijn er ook een paar dingen die me dan toch gaan storen. Zoals Luke, die opeens agent is etc. Maar ik ga toch weer klaarzitten voor seizoen 2. 😉