Vaarwel Roscoe – Céla van Gastel

Chantal van Gastel en haar zus Priscilla hebben samen een nieuw boek verschenen wat maart 2021 gaat verschijnen. Namens de uitgeverij mocht ik heb boek voor verschijning al lezen en vandaag vertel ik jullie graag meer over dit bijzondere boek.

Titel: Vaarwel Roscoe
Auteur: Céla van Gastel
Verschenen:  Maart 2021
Pagina’s: 336
Boekerij

De hele wereld is in shock als multitalent Roscoe Mulder onverwachts overlijdt. Tegen wil en dank doorgebroken als superheld in een hitserie, zat Roscoe nog boordevol plannen en ideeën: schrijver wilde hij zijn, en fotograaf, en muzikant. Het verlies is groot, maar bij niemand komt de klap harder aan dan bij de twee belangrijkste mensen in het leven van Roscoe: zijn grote liefde Livia en zijn broer Rafael.
Terwijl er postzakken vol steunbetuigingen worden bezorgd en social media overstroomt met berichten en speculaties van vriend en vijand, proberen Rafael en Livia grip te krijgen op hun verdriet. Door hun herinneringen reconstrueren ze het leven van Roscoe, een hypergevoelige jongen die worstelde met een neiging om alle leed van de wereld op zijn schouders te torsen. Hij stond altijd klaar voor iedereen en gunde iedereen een tweede kans, van hun weggelopen vader tot de zwerver op de hoek van de straat, maar was er wel genoeg oog voor hem?

Zoals jullie kunnen zien heb ik de drukproef ontvangen, daardoor kan ik niet helemaal met duidelijkheid zeggen of het lettertype en indeling hetzelfde blijft dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Ook mijn cover is iets anders, het boek dat jij waarschijnlijk in je handen gaat hebben heeft een prachtige goud folie. Dit neemt niet weg dat de cover me meteen beet pakt want hij is super mooi en je blijft er naar kijken.

Het boek is geschreven in een brief vorm vanuit het perspectief van Rafael en Livie. Het is heel bijzonder om op deze manier een boek te lezen. Nooit eerder heb ik een boek gelezen wat op deze manier geschreven is. Het geeft het gevoel dat je een intiem kijkje hebt in andermans leven. Maar ook past het helemaal bij hoe Roscoe wordt weg gezet. Daardoor voelt het alsof je onderdeel bent van het verhaal en Roscoe echt leert kennen

Het bijzondere is dat je weet hoe het verhaal eindigt maar door alle brieven te lezen leer je langzaam iemand kennen. Het verhaal ontvouwt zich aan je alsof jij de stille derde bent. Beetje voor beetje leer je 3 mensen echt kennen, waarvan er een helaas al overleden is. Maar ook lees je hoe de kleinste ‘ acts of kindness’ de grootste impact hebben. Ik vond het vooral heel indrukwekkend hoe zo veel samen verweven zat in dit boek en het je echt liet nadenken.

Het boek was mooi, pijnlijk, rauw, indrukwekkend maar vooral heel bijzonder.

Als er iets is wat ik van Roscoe heb geleerd is het wel dat de kleinste goede daad een wereld van verschil kan maken. Onbewust ben ik sinds het lezen van dit boek al veel meer bezig met de kleine dingen die voor andere het verschil maken.

Ook bijzonder, ik heb het gedurende het hele boek droog kunnen houden, tot het aller aller laatste woord.