Recensie: Het meisje in de trein – Paula Hawkins

Liever lezers,

Een tijd geleden kreeg ik van AW Bruna het verzoek of ik ‘Het meisje in de trein’ wilde lezen. Ik had nog niet van dit boek gehoord maar na het lezen van de beschrijving was ik al enorm nieuwsgierig naar dit boek.
Direct na aanvragen van een vooruitlees exemplaar zag ik overal in de Media positieve berichten van dit boek. Het boek was namelijk ineens Booming.

Titel: Het meisje in de trein
Auteur: Paula Hawkins
Verschenen: Mei 2015
Pagina’s: 360
Uitgever: AW Bruna Uitgevers

Schermafbeelding 2015-04-26 om 21.09.10

Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.
Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat ‘Jess’ vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Rachel heeft een aantal zware jaren gehad in haar leven. Maar het einde van deze donkere periode lijkt nog niet in zicht. Elke ochtend neemt Rachel de trein en rijdt zo elke dag langs dezelfde huizen. Elke dag stopt haar trein voor nummer 23. Rachel denkt alles van deze mensen te weten omdat ze hen elke dag ziet in de tuin en in hun huis. Maar dan ziet ze op een dag iets vreemds gebeuren op nummer 23. En een dag later staat de krant hier vol van. Rachel heeft het gevoel dat zij hier iets mee te maken heeft. Maar wat?..

Vanaf het moment dat dit boek op de mat viel heb ik staan popelen om het te lezen. De kaft van het boek geeft iets duisters weg. Het lettertype is prettig en leest daardoor lekker vlot weg. Ook de schrijfstijl is erg prettig.
Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Zo krijg je het verhaal te lezen vanuit drie verschillende personages. Boven elk stukje staat ook nog vermeld welke datum het die dag is en welk dagdeel. Wat voor het verhaal heel belangrijk is. Echter is dit niet verwarrend maar loopt het heel logisch over. Terugbladeren en extreem opletten is daardoor niet nodig.

Het meisje in de trein heeft me in het begin vooral een heel zwaar gevoel gegeven. Het is absoluut geen luchtig boek maar een psychologische “mind fuck”. Je gaat enorm mee leven met de personages en daardoor je heel erg betrokken met hun voelen. Ook heb ik een haat-liefde relatie met elk personage ontwikkeld. Je gaat met ze mee leven maar daardoor verafschuw je ook elk personage.
Het boek is enorm spannend geschreven waardoor je door blijft lezen. Je wilt weten hoe het verhaal in elkaar steekt en wat er nu precies gebeurd is. Het plot vond ik echter niet heel ingewikkeld en had ik ook snel door. Al ben ik gedurende het boek vorderde nog wel een paar keer bijna op het verkeerde been gezet.

Het meisje in de trein heeft me heel diep doen nadenken over dat sommige oorzaken zulke grote gevolgen kunnen hebben en hoe bepaalde situaties een mensenleven volledig kunnen veranderen. Hierdoor is het een heftig, spannend en mooi boek.

Het enige nadeel aan dit boek vond ik dat het in het begin soms een beetje eentonig was. Ik kreeg soms een gevoel van ja dat weten we nu wel. Echter is dat het enige punt van kritiek op dit boek en had ik hier op het einde helemaal geen last meer van.

Door deze plussen en minnen krijgt ‘Het meisje in de trein’ een zeer verdiende
SterSterSterSterSter half

Hieronder nog een leuke foto van Reese Witherspoon over Het meisje in de trein.